Kaptam egy levelet a Tesco-tól, hogy változtak az adatkezelési szabályaik, fogadjam el, mert ellenkező esetben törlik a fiókomat. Természetesen nem írták le pár sorban, hogy mi a változás lényege, olvassam el a rengeteg oldal apró betűs részt, a temérdek jogi sallanggal. Van aki, ezt tényleg elolvassa és értelmezi? Vagy mindenki úgy tesz, mint én, és lendületből belekattint az elfogadom négyzetbe?
Az előzmény, hogy évekkel ezelőtt, amikor elsőként indult az angol cég házhoz szállító szolgáltatással, beregisztráltam, hogy kipróbáljam, milyen karosszékből vásárolni. Aztán amikor a jó kis akciós cuccok helyett mindenféle drága helyettesítő terméket hoztak, elment a kedvem az egésztől. Azóta eltelt néhány év, hátha fejlődtek annyit, hogy ha egy termék elfogyott, azonnal levegyék a web áruház kínálatából. Gondoltam ismét kipróbálom a szolgáltatást, és miután elfogadtam az egyoldalú játékszabályaikat, neki is láttam shopingolni. Nagy szükségem nem volt semmi konkrétra, csak egy kis kaja hétvégére, és ha van valami ócsó akkor abból esetleg bespájzolunk. Ezért aztán rögtön bekapcsoltam az „akciós termékek” szűrőt és kilistáztam minden terméket. Gyorsan átpörgettem a kutyakaját és szárnyas betéteket, majd megakadtam az Unicumnál. Nem tehetek róla, a vörös kereszt jött szembe elsőnek, és mivel ügyelek az egészségünkre, betettem egyet a kosárba. A 20%-os árcsökkentés csábító volt, de láttunk már olyat, hogy ezzel együtt máshol normál áron olcsóbban meg lehet venni ugyanazt a terméket. Ezért egy hirtelen ötlettől vezérelve megnyitottam az Auchan online bevásárlás oldalát is, hogy megnézzem, ott mennyiért árulják Zwackék gyógynövényes párlatát.
A madaras Tesco webáruházának szerkezete teljesen más volt, idő kellett, míg rájöttem, hogy lehet a szűrőket bekapcsolni, és egyértelmű hátránya volt, hogy nem lehet az összes akciós terméket kilistázni, csak termékcsoportonként. Ha pedig egy új termékcsoportra váltok, elfelejti az előző beállításokat, kattinthatom be újra, hogy miket mutasson és mit ne. Apróság ugyan, de míg a Tesco-nál egy gyümölcsöt vehetünk darabra és kilóra is, függetlenül, hogy az ár csak súlyra van megadva, addig a franciáknál nincs ilyen opció, így csak saccolni tudom, hogy milyen súlyt állítsak be egy darab dinnyiéhez. Az Auchan viszont abban volt rugalmasabb, hogy ők még aznap délután is ki tudták volna szállítani a reggel megrendelt termékeket. Ez mondjuk süvegelést érdemel.
Amíg a két áruház kínálatát hasonlítgattam össze, a Google feldobott egy Spar hirdetést is, merthogy a németek sem szeretnének alulmaradni a házhoz szállítós versenyben. Mivel ez náluk egy új szolgáltatás, bevezető áron, csupán 1 forintot számolnak fel kiszállítási díj címén. Óh ez pazar! Akkor nézzük, ott mi van eladó! Már három ablakban szimultán jelölgettem be a sok kaját és piát, mindent másnap délelőttre rendelve. Vicces lenne, ha egyszerre érnének a ház elé.
Este aztán büszkén mutatom az asszonynak a visszaigazoló e-mail-eket, mennyi finomságot vettem, és még a kis ujjamat sem kellett megmozdítanom, csak a mutatót. Ő pedig éles szemmel kiszúrta, hogy krumpliból sikerült 150 grammot rendelnem másfél kiló helyett, és hogy ki fogja megenni az egy kiló majonézes kukorica salátát? Megdicsért, hogy milyen jó áron vásároltam energiamentes energia italt, de az ásványvízről (és még egy csomó fontos dologról) miért feledkeztem el?
Pillanatnyi pánikérzés után bejelentkeztem mindhárom áruházba, van-e lehetőség módosítani a megrendelést. Mindegyik cég engedélyezi, hogy a másnapra rendelt kiszállítást aznap 23 óráig módosíthassam, és viszonylag könnyen megtalálni, hova kattintsak, ha változtatni szeretnék a kosár tartalmán. Most már nyugodtan állomra hajthatom a fejem, remélem, nem fogok majonézes kukoricába fulladni rémálmomban.
Összefoglalva az első részt, a Tesco honlapjának struktúráját találtam a legjobbnak, de a másik két hipermarketnek is jól áttekinthető a felülete, hamar rá lehet jönni, mit hol találunk. Az árak nagyjából kiegyenlítettek, az akciók valós leárazások, nem élt egyik multi sem azzal a trükkel, hogy az alapár fölé írtak egy áthúzott magasabb összeget. A kiszállítás a Tesco-nál valamivel drágább volt (999,-) az Auchanénál (699,-), az árverseny egyértelmű győztese pillanatnyilag a Spar (1,-) de nyilvánvaló, hogy ez nem sokáig marad így. Na de a lényeg holnap derül ki, vajon az ő kosaruk mennyire hasonlít az általam elképzeltekhez?
Másnap délelőtt az Auchan furgonja érkezett elsőnek. A sofőr a biztonság kedvéért negyed órával korábban rám csörgött, biztos otthon vagyok-e. Ez nekem is jó, nehogy mondjuk, borotvahabos képpel nyissak ajtót, amikor csengetnek. Ötvenes éveiben járó úr állt az ajtóban, kezében egy nagy rekesszel, benne a rendelt cuccokkal. Hamar átrámoltuk az én szatyromba, közben próbáltam felidézni, megjött-e minden. Majd egy gyors kártyás fizetés, az egész átvétel nem tartott három percnél tovább. Ahogy pakoltam ki a hűtőbe az élelmiszereket, megnyugodva konstatáltam, hogy az összes zöldség és gyümölcs szép és üde, akárcsak én választottam volna. A jégsaláta pedig egyenesen csúcs. Én még ilyen friss, nagy és tömött salátával eddig nem is találkoztam. Hab a tortán, hogy még egy görög joghurtot is adtak ajándékba, egy mindössze ötezer forintos vásárlás után, de ezt lehet, hogy csak az első megrendelők kapnak. Minden termék megvolt, amit rendeltem, szóval beírtam nekik az ötöst a nem létező ellenőrzőjükbe.
Egy óra múlva érkezett talpig piros egyenruhában a Spar embere. Ők papírzacskóban hozták az árut, nem ömlesztve, ami plusz pont, viszont túl sok szatyrot adtak. Volt, hogy két kifli egy nagyméretű füles tasakba árválkodott. Azért ez így luxus, nem beszélve a környezetvédelemről. Most akkor miattam kellett kivágni egy fát a brazil esőerdőből? Elhatárolódom a Spar csomagolástechnikájától, és az ebből adódó klímaváltozástól. Az áru itt is első osztályú volt, már-már azon tanakodtam, mit fogok fikázni ebben a blogbejegyzésben, amikor becsöngetett a jó öreg Tesco.
A srác azzal kezdte, hogy a mobil terminálját bent hagyta a raktárban, addig itt hagyná a két rekesz árut, és tíz perc múlva visszajön, akkor fogok tudni fizetni kártyával. Készpénzzel egyébként egyik cégnél sem lehet fizetni, ez már egy orwelli világ. Ja, és sajnos két termék nem volt, azt helyettesítették valamivel. Mondom az arcnak, hogy direkt bejelöltem, hogy nem kérek helyettesítő terméket, mire ő, hogy látja, ott van az ő papírján is, de a csomagoló úgy látszik nem vette észre. Hogy ne húzzam az időt, rálegyintettem, hogy maradhat a helyettesítő is, de állítom, hogy direkt csinálják, mert a többségünk úgyis elfogadja, a Tesco-nak meg nincs bevétel csökkenése. Viszont itt is volt ajándék, a Heineken alkoholmentes söréből egy 1 dl-es, promós dobozzal.
Összességében azt a tanulságot vontam le, hogy mindhárom cégnél a szolgáltatás európai szintű és máskor is igénybe fogom venni, ha nem akarok sorban állni az üzletek pénztárjánál és tolongani a hétvégi nyüzsgésben, de jobban oda kell figyelnem a méretekre, mert az ásványvíz, amire azt hittem a kép alapján, hogy másfél literes, valójában csak fél literes volt, így a 89 forintos ár már nem is annyira baráti. A kispoharas joghurtnál pedig ugyanez fordítva történt, és akkor adaggal kaptam, hogy ha ezt mind megeszem, életem végéig elegendő bifidus essensis jut a szervezetembe.
Utóirat: és akkor még nem is sejtettük, hogy fél év múlva ránk borul egy világjárvány.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése